Hur svarar du Stina?
I gÄr (onsdag) la jag ut ett inlÀgg pÄ bÄde facebook och Instagram med olika sÀtt att svara Stina som frÄgar efter sin mamma. Jag fick inspiration till detta för en tid sedan pÄ ett inlÀgg som kom upp i mitt flöde pÄ FB. InlÀgget handlade om hur man skulle prata med en person med demens som upprepar samma frÄga hela tiden. I exemplet pÄ FB frÄgade personen efter en familjemedlem som inte levde lÀngre. Det var en livlig diskussion dÀr man rekommenderade att man skulle:
â
sĂ€ga till personen att hennes mamma Ă€r död (verklighetsorientera) â
sĂ€ga att hennes mamma Ă€r ute och handlar och kommer snart (en vit lögn) â
prata om annat (avledning) â
stÀlla frÄgor runt personen (BekrÀftande)
För mig Ă€r ju detta ett viktigt omrĂ„de inom Validationen. Det ger ocksĂ„ en möjlighet att berĂ€tta om skillnaderna mellan olika sĂ€tt att kommunicera/Bemöta pĂ„.Â
Jag fick nÄgra kommentarer pÄ IG om att det inte Àr sÄ lÀtt att veta hur man ska svara. Nej, sÄ Àr det. Men man mÄste börja med att fundera pÄ "HUR agerar jag i liknande situationer?" för att trÀna sig. Jag har gÄtt utbildning och haft handledning i flera Är i att bli bÀttre pÄ att kommunicera med personer som har demens. SÄ jag vet att det inte kommer gratis. Men mitt rÄd till dig Àr att fundera över hur du kommunicerar med personen och hur personen reagerar pÄ det. Som jag skrivit i ett tidigare nyhetsbrev, sÄ kan vi bara Àndra pÄ oss sjÀlva.
Â
Jag vill Ă€ven berĂ€tta att jag Ă€r med i styrelsen för Alzheimer Sverige i Ărebro lĂ€n. De har tillsammans med geriatriska kliniken USĂ, Alzheimer i Ărebro, Anhörigcentrum Ărebro och Ăngens minnesmottagning i Ărebro utarbetat en Checklista för anhörig till person med demensjukdom. Jag Ă€r mĂ„n om att denna sprids. Du som arbetar inom demensvĂ„rden i Ărebro lĂ€n, delge era arbetsplatser om detta. Om du Ă€r anhörig i Ărebro lĂ€n, sĂ„ lĂ€s och ta del av den hĂ€r viktiga informationen.Â
|